Tuesday, October 23, 2012



KENYATAAN AKHBAR ABIM PERAK
 Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) cawangan Perak sekali lagi menyuarakan kekesalan dan terkejut atas kenyataan liar oleh Dato’ Seri Chua Soi Lek dalam mesyuarat Agung Tahunan MCA ke 59 berkenaan dengan hukum hudud. Kenyataan beliau yang menganggap bahawa  8 daripada 11 buah negara yang mengamalkan hukum hudud di anggap sebagai negara yang paling banyak korup, tidak stabil dan tidak selamat adalah suatu kenyataan yang jahat, tidak berasas dan biadap.
Ini seolah-olah untuk menzahirkan kepada umat Islam dan bukan Islam akan keburukan hukum hudud yang difahami dari perspektif beliau yang sempit. Pada hal, umat Islam yang berpegang dengan keimanan dan aqidah yang murni yakin bahawa hukum hudud merupakan hukum yang mampu mengangkat  dan melindungi kemuliaan insan sekaligus  memartabatkan kemurniaan sosial khususnya rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Umat Islam sangat  yakin bahawa  undang-undang dari Allah ini bukan sahaja memberi manfaat yang besar kepada umat Islam malah kepada bukan Islam juga.
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa agar umat Islam menolak Chua Soi Lek walau dimana pun dia bertanding dalam PRU akan datang. Tindakan melulu itu bukan kali pertama dan seharusnya MCA juga bertanggung jawab kerana ucapan menghina hudud itu berlaku di dalam perhimpunan besar dan rasmi parti tersebut.  Beliau tidak layak untuk menjadi wakil rakyat bagi warga Malaysia yang menghormati ajaran agama lain. Malaysia tidak memerlukan pemimpin yang gagal menyantuni keharmonian masyarakat negara ini dan terus menerus menghina hukum yang termaktub di dalam kitab suci umat Islam  iaitu al-Qur’an . ABIM juga memandang berat sikap pemimpin negara yang enggan memberikan teguran sedangkan keceluparan ini bukan kali pertama berlaku.

SUHAIMI BIN LATIP,
YANG DIPERTUA,
ABIM PERAK
24-10-2012 BERSAMAAN 8 ZULHIJJAH 1433H

No comments: