Tuesday, July 22, 2008

Negara Yang Adil, Negara Yang Melindungi Kaum Yang Lemah

Allah SWT berfirman yang bermaksud

”Apa Yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa Dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan Yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. dan apa jua perintah Yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya)”.


[Al-Hasyr :7]

Negara yang adil seharusnya menolong dan membela sebaik mungkin kehidupan orang-orang di bawah kekuasaannya. Pemimpin perlu sedaya upaya membela golongan tertindas, memberi sama rata harta kekayaan negara, dan menjauhi sikap tamak harta dan kerakusan untuk kekal berkuasa. Apabila Saad bin Abi Waqqas kurang memperhatikan hal-ehwal golongan yang lemah, Rasulullullah SAW bersabda,
[1]


“Tidakkah kamu mengetahui, bahawa kamu semua memperolehi rezeki dan kemenangan disebabkan kerana (wujudnya) kaum yang lemah diantara kamu.”
[Al-Bukhari]

Dr. Yusuf Al-Qardhawi berpandangan sebagai dai atau umat Islam yang hidup sebagai rakyat jelata, perlu BERPENDIRIAN dan mengambil beberapa tindakan penting seperti berikut:

MENGUBAH KEMUNGKARAN ADALAH WAJIB

Peringatan Al-Quran dan as-Sunnah kepada umat yang berdiam diri di hadapan satu kemungkaran atau membiarkan manusia, penguasa melakukan kemungkaran merupakan satu peringatan yang akan menggoncangkan hati setiap Muslim yang masih lagi memiliki iman walaupun sebesar biji bayam. Hayatilah firman Allah SWT yang bermaksud


“Telah dilaknat orang-orang kafir dari Bani Israel dengan lidah Daud dan Isa bin Maryam, disebabkan mereka derhaka dan bersikap melampaui batas. Mereka, satu sama lain, tidak pernah melarang perbuatan mungkar yang mereka lakukan. Sesungguhnya amat buruklah apa yang sentiasa mereka lakukan.”
[Al-Maidah:78-79]

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,

“Sesiapa yang melihat satu kemungkaran hendaklah dia merubahnya dengan tangannya, Jika dia tidak mampu maka (hendaklah dia merubahnya) dengan lidahnya, Jika dia tidak mampu (juga) maka (hendaklah dia merubahnya) dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman
[Imam Muslim]

SOLAT DAN POLITIK

Dalam kekhusyukan solatnya, seorang muslim juga boleh mengharungi samudera politik, iaitu seorang imam boleh membaca ayat-ayat al-Quran yang berkaitan secara langsung dengan masalah-masalah politik. Di antaranya;

Allah berfirman yang bermaksud:


“Dan sesiapa yang tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir”
[Al-Maidah: 44]

Begitu juga, seorang Muslim melakukan usaha politik dalam solatnya semasa dia membaca “Qunut Nazilah”, yang telah ditetapkan didalam fiqh. Ia merupakan satu doa, yang dibaca di dalam solat pada rakaat terakhir, khasnya pada solat-solat Jahriyah (solat-solat yang bacaannya keras). Qunut Nazilah disyariatkan untuk dibaca jika berlaku sebarang kejadianyang menimpa umat Islam seperti berperang, gempa bumi, banjir dan keadaan yang kritikal untuk dihadapi oleh umat. Al-Imam Assyahid Hassan Al-Banna telah menggunakan hukum ini untuk mengerahkan rakyat Mesir menentang Inggeris. Lafaz Qunut yang diajar oleh al-Banna ialah seperti berikut,


“Wahai Tuhan peliharalah semesta alam, Pelindung bagi orang-orang yang ketakutan, Yang memperhinakan orang-orang yang sombong dan membinasakan orang sewenang-wenangnya. Ya Allah, Engkau Maha Tahu bahawa pencuri Inggeris itu telah menduduki negeri kami, merampas hak kami, dan bertindak sewenang-wenangnya serta melakukan pelbagai kerosakkan dimuka bumi. Ya Allah, tolaklah tipu daya mereka daripada kami, musnahkanlah kekuatan mereka, singkirlah kekuasaan mereka dari bumi Mu, dan janganlah biarkan mereka menindas hamba-hamba Mu yang salih. Ya Allah, jatuhkanlah hukuman Mu yang Maha Mulia lagi Maha Kuasa, terhadap mereka dan orang-orang yang bekerja sama serta bersimpati terhadap mereka”

Demikianlah kita boleh masuk ke kancah politik, dan mengharungi perjuangannya dalam keadaan kita sedang berdiri di mihrab sedang solat dengan khusyuk. Islam tidak memisahkan antara urusan agama dan dunia.


AL-QURAN MENGECAM SETIAP BANGSA YANG PATUH KEPADA PARA PENINDAS

Al-Quran bukan sahaja memerangi para penindas malah orang ramai yang mengikuti jalan mereka, berserah diri dibawah kekuasaan mereka, serta menyerahkan tanggungjawab memimpin kepada mereka. Allah SWT telah berfirman mengenai kaum Nabi Nuh, kaum Ad’ serta kaum firaun yang mengikuti kemungkaran dan kekufuran para raja mereka secara membuta tuli.


“Tetapi mereka mengikuti perintah firaun, pada hal perintah Firaun itu sekali-kali bukanlah perintah yang benar. Ia berjalan di hadapan kaumya pada hari kiamat lalu memasukkan mereka ke dalam neraka. Padahal neraka itu seburuk-buruk tempat yang didatangi”
[Hud:97-98]

Al-Quran membebankan urusan menentang pemimpin zalim kepada orang ramai, sebab orang ramailah yang memberi peluang kepada munculnya para Firaun dan para penindas.

Awas! Golongan yang lebih bertanggungjawab terhadap penindasan yang dilakukan oleh para penindas, ialah para kaki tangan penguasa yang menindas. Al-Quran menyebut mereka sebagai ‘JUNUD’ atau kekuatan ketenteraan yang merupakan taring serta kuku yang zalim untuk urusan politik mereka. Ia seperti cemeti yang menakuti rakyat bila mereka memberontak, demonstrasi, atau bila terlintas dalam fikiran mereka untuk memberontak.Allah SWT memberi peringatan keras;

“Sesungguhnya, Qarun dan Haman beserta tenteranya ialah orang-orang yang bersalah.”
[al-Qasas:8]

MENGUNDI SERUPA DENGAN MEMBERI KESAKSIAN

Islam menganggap penyertaan seseorang dalam pilihan raya dan pungutan suara serupa dengan memberi kesaksian bahawa calon yang dipilih adalah baik. Oleh itu perlu ada 2 syarat utama pada peribadi pemilih ataupun peribadi calon yang akan dipilih. Dua syarat utam itu ialah ADIL dan DIREDHAI ORANG RAMAI. Firman Allah SWT:


“Dan mintalah kesaksian daripada dua orang yang adil di antara kamu”
[at-Talaq; 2]

“Pilihlah dari saksi-saksi yang kalian redhai”
[al-Baqarah ; 282]

Sesiapa yang memberi kesaksian ke atas seorang yang tidak baik dengan mengatakan bahawa dia orang baik, maka dia telah melakukan DOSA BESAR iaitu memberi KETERANGAN PALSU. Allah SWT jelas melarang kita memberi keterangan palsu ddisebutkan seiring dengan larangan menyembah berhala. Firman Allah;


“Oleh itu jauhilah oleh kalian berhala-berhala itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta.”
[al-Hajj; 30]

Sekiranya ada yang memberi undian kepada seseorang calon kerana alasan kerabat dekat, atau sekampung, berharap untuk mengambil manfaat kelak, maka dia secara jelas dan terang telah menentang Allah SWT.


“Dan hendaklah kalian dirikan kesaksian kerana Allah”
[at-Talaq; 2]

Sesiapa yang tidak menunaikan kewajipannya dalam pilihan raya, sehingga golongan yang jujur kalah dan golongan yang tidak layak memimpin menang dengan suara majoriti, maka dia telah menentang perintah Allah dalam memberi kesaksian. Allah SWT berfirman,


“Jangalah saksi-saksi itu enggan memberi keterangan apabila mereka dipanggil”

[al-Baqarah; 282]



“Dan janganlah kalian (para saksi) menyembunyikan kesaksiannya dan sesiapa menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya.”

[al-Baqarah; 283]



KESIMPULAN


Wahai saudara mukmin sekelian banyak lagi peringatan dari Allah SWT. Petikan dan huraian ringkas ini sebenarnya sudah cukup bagi orang-orang yang benar-benar mahukan kebaikan dan meletakkan Allah dan rasulnya sebagai rujukan dan pedoman. Mari kita rapatkan saf dan berbanyak memohon keampuanan dan pertolongan dari Allahg SWT. Semoga Malaysia negara aman dan makmur menurut kaca mata Allah dan Rasulnya.